test

Ympäristöystävällinen matkailuyritys houkuttelee asiakkaita

03/12/2019
energiatehokkuus

Asiakkaat osaavat jo edellyttää matkailuyrityksiltä vihreitä arvoja. Kansainvälisessä Booking.comin tutkimuksessa lähes 70 % matkailijoista vastasi, että valitsee mieluiten kestävää kehitystä tukevan matkailukohteen, jos sellainen on saatavilla. Kuinka tärkeinä Suomessa matkailevat pitävät ympäristöarvoja nyt – ja miltä tulevaisuus näyttää? Haastattelimme Lomarenkaan markkinointijohtaja Pekka Huttusta ja Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n energiatehokkuudesta vastaavaa lakimies Juho Aavasmäkeä.

Kotimaan matkailun suosio kasvaa tasaisesti

Lähimatkailun suosio on kasvanut viimeisten kymmenen vuoden aikana Lomarenkaan Pekka Huttusen mukaan jatkuvasti. Vaikka mukaan on tullut kansainvälisiä majoitusalan toimijoita, kuten Airbnb, laajentuu myös kotimaisten majoituspalveluiden kysyntä.

Huttunen muistuttaa, että Suomessa matkailu on suomalaiselta jo sellaisenaan ekoteko: “Suomen sisällä ei matkakohteeseen lennetä pitkiä matkoja. Lentämisen hiilijalanjälki on tunnetusti valtava. Suomalaisten lisäksi myös venäläiset matkailijat tulevat usein muilla kulkuneuvoilla kuin lentäen”, Huttunen kertoo.

Vaikka kotimaassa matkaillaan kaukomatkailua merkittävästi ympäristöystävällisemmin, on Suomessakin vielä kehitettävää: pohjoisen sijaintimme ansiosta majoituskohteiden lämmitysenergian kulutus kasvaa etenkin talvella suureksi. Tämä näkyy paitsi majoituspalveluiden hiilijalanjäljessä, myös yrittäjän kuluissa.

Osa yrityksistä on jo hoksannut ympäristöystävällisyyden vetovoiman

Pekka Huttunen kertoo, että osa Lomarenkaan kautta mökkiään vuokraavista pienyrittäjistä on havahtunut kiinnittämään huomiota kiinteistönsä ja sen ylläpidon ympäristöystävällisyyteen, kuten sähkön alkuperään. Myös MaRa ry:n Juho Aavasmäki toteaa, että tietyt matkailijaryhmät ovat kiinnostuneita majoituksen ympäristöarvoista.

”Arvioin, että ympäristökysymykset eivät sellaisenaan vielä ratkaise majoitusvalintaa, mutta kahdesta tasavahvasta vaihtoehdosta valitaan usein se, joka osaa tuoda esiin ympäristöystävällisiä valintojaan”, miettii Aavasmäki, ja jatkaa: ”Yrittäjänä en antaisi kilpailijalle tätä tasoitusta, jos voisin itsekin helposti panostaa ympäristöarvoihin.”

Huttunen kertoo, että myös Lomarenkaan mökkiverkostossa heräillään aiheeseen. ”Jo kymmenien mökkien ilmoituksissa kerrotaan ekologisista ratkaisuista, joita mökillä on tehty. Näitä ovat esimerkiksi uusiutuvien luonnonvarojen suosiminen; sähkö saadaan aurinkopaneeleilla, mökin rakentamiseen on käytetty luonnonmukaisia ja hengittäviä materiaaleja, ja siellä on vaikkapa kierrätysmahdollisuus jätteille.”

Tilaa nyt asiantuntijaltamme kartoitus ja konkreettinen ehdotus kiinteistöjesi energiansäästöön ja -hallintaan!

Ympäristövastuu kääntyy yrittäjän voitoksi

Yritysten vastuullisuuskysymyksistä puhutaan nykyään paljon, ja keskusteluissa vastuullisuuden ”edunsaajia” ovat yleensä esimerkiksi yrityksen työntekijät tai ympäristö. Onko vastuullisuudesta hyötyä yrittäjälle itselleen, vai onko se enemmänkin hyväntekeväisyyttä? Juho Aavasmäen näkemys on selvä.

”Yrittäjä saa vastuullisesta toiminnastaan aina aitoa oheishyötyä – vastuullisuus heijastuu aina johonkin. Työntekijöistä huolehtimisesta seuraa parempi asiakaskokemus, vastuullisella yrityksellä on parempi maine, jolla kilpailijoita päästään ohittamaan. Ympäristövastuu on osa tätä kokonaisvastuuta. Siitä saadaan parhaimmillaan suora hyöty: kun panostetaan energiatehokkuuteen, saadaan suoraan säästöä energiakuluihin, ja kiinteistön arvo nousee.”

Jos energiatehokkuutta haetaan lämmityksen älyohjauksella, voi yritys napata melkoisia hyötyjä myös etäohjattavuudesta ja varaustilanteeseen perustuvasta automaatiosta – lue, miten tämä tehtiin Forenomin moduulihostelissa!

Helpot, nopeat ja kohtuuhintaiset ekotehokkuuskeinot etusijalla

Kun ekotehokkuudesta on niin paljon hyötyä, niin mikseivät kaikki suomalaiset majoitusyritykset ole jo ympäristöystävällisiä?

Juho Aavasmäen mukaan kyse ei ole jääräpäisyydestä tai vihreiden arvojen vastustamisesta. Kynnys piilee aivan muualla: ”Suomalaisissa majoitusyrityksissä on tavallista, että kaikki toimitusjohtajaa myöten ovat ns. kädet savessa, eli kiinni ydintoiminnoissa. Pienten ja keskisuurten yritysten johdolla on niin kädet täynnä ja kiire, ettei yritystoiminnan ympäristövaikutuksia välttämättä tulla ajatelleeksi.”

”Moni kyllä hahmottaa esimerkiksi energiatehokkuuteen liittyvien investointien tarpeellisuuden, etenkin, kun heille päästään esittämään energiansäästölaskelmia. Yrittäjää luonnollisesti kiinnostaa se, milloin sijoitukseen käytetyt eurot palaavat kukkaroon, mielellään vielä uusien kavereiden kanssa”, Aavasmäki jatkaa.

Pekka Huttunen on samoilla linjoilla. Hän näkee etenkin investointikustannuksiltaan kohtuulliset energiatehokkuustoimet, kuten lämmityksen älyohjauksen, mainiona ratkaisuna mökkiyrittäjille.

“Kun ympäristöystävällisessä ratkaisussa yhdistyvät helppo käyttöönotto, kustannussäästö ja teknologia, jolla voidaan hallita sähkönkulutusta, kuulostaa se tietenkin ihanteelliselta. Jos palvelu toimii jopa niin pitkälle vietynä, että kännykän ja kalenterin voi kytkeä toisiinsa, jää mökin omistajalta yksi huoltokäynti kokonaan pois, kun usein paikan päälle pitää mennä ihan vain laittamaan lämmitys päälle”, Huttunen pohtii.

Lue, miten Rukakeskus Oy:n paritalohuoneistoissa pienennetään energiankulutusta OptiWatti-älyohjauksella!

Näin OptiWatti auttaa optimoimaan energiankulutuksen Ruka Peak boutique-hotelli & ravintolassa.

Puhdas luonto on olennainen osa loman antia, ja majoituksen ympäristöarvojen tulee olla linjassa tämän kanssa. Lue, kuinka palkittu majoittaja automatisoi lämmityksen Rukan Salonki Chalets -hirsihuviloissa ja Villa Veskarannan lasikattoisissa kelohuoneistoissa.

Ympäristöystävällisyydestä muistettava viestiä asiakkaille

Koska matkailijat pohtivat jo hiilijalanjälkeään, ei majoitusyrittäjän kannata ympäristöasioissa pitää kynttiläänsä vakan alla.

Pekka Huttunen toivoo, että Lomarenkaan mökkiyrittäjillä olisi tulevaisuus mahdollisuus viestiä ympäristöystävällisyyttään yhtenäisellä ympäristösertifikaatilla.

”Suurille ja keskisuurille toimijoille on jo sertifikaatteja, mutta ne ovat pienyrittäjien tarpeisiin massiivisia ja kalliita. Lähtisimme mielellämme mukaan, jos pienille yrittäjille luotaisiin oma. Kun se olisi olemassa, voisimme tehdä sille oman hakusuodattimen sivustollemme. Tällaiseen hakusuodattimeen tarvittaisiin muutama sata ekologiseksi merkittyä mökkiä 4000 tarjoamamme majoitusvaihtoehdon joukossa”, Huttunen pohtii.

Juho Aavasmäen mielestä etukäteismainonnan lisäksi kannattaa asiakkaissa herätellä hyvää mieltä itse majoittumiskohteessa.

”Itsestäni ainakin tuntuu mukavalta, jos kohteessa on viestitty kivalla tavalla sen ympäristöpanostuksista. On myös matkailijoita, joille tietyt yksityiskohdat ovat erityisen tärkeitä: kalastajalle voi olla olennaista tietää, että kalastusmökki lämpenee vesivoiman sijaan jollakin muulla energiamuodolla”, Aavasmäki miettii.

Tulevaisuudessa ekomajoitus entistäkin kysytympää

Sekä Pekka Huttunen että Juho Aavasmäki uskovat, että ympäristöystävällisen matkailun kysyntä vain kasvaa tulevaisuudessa. Aavasmäki mainitsee energiatehokkuussopimukset, joilla saatiin jo edellisellä sopimuskaudella merkittävä energiansäästö. Yritykset ovat innokkaasti liittyneet myös sopimuskaudelle 2017–2025.

”Yrittäjän kannattaa tutustua energiatehokkuussopimukseen ja selvittää mahdollisuutensa saada investointeihin energiatukea. On aina helpompaa olla kehityksen kärjessä kuin juosta toisten etumatkaa kiinni esimerkiksi lainsäädännön muuttuessa”, Aavasmäki kannustaa.

Huttunen on samoilla linjoilla. ”Nuori, vuokramökkejä varaava polvi tiedostaa majoittumisen ympäristönäkökohdat. Lomarenkaan mökkien vuokraajista taas osa on vanhempaa ikäluokkaa, joka ei välttämättä ole huomannut energiatehokkuuden hyötyjä. Tekemistä tässä riittäisi!” summaa Huttunen.

Autamme mielellämme säästämään matkailuyrityksesi kuluja ja lisäämään majoispalvelujesi ympäristöystävällisyyttä.

Tilaa hyötykartoitus! Saat konkreettisen ehdotuksen kiinteistösi energiansäästöön ja laskelman siitä, paljonko voit säästää lämmityksessä.

Kuntamarkkinat 2022: Energiaoptimoinnin hyödyt kiinteistöissä – kuinka OptiWatti säästää energiaa ja tekee vastuullisuudesta kannattavaa?

Autamme kuntia säästämään energiaa ja tekemään kannattavaa ilmastotyötä. Rakennusten energiatehokkuuden parantaminen, energiaoptimointi eli energiankulutuksen leikkaaminen…

Energian hinta hipoo ennätyksiä - kuinka varautua lämmityskauteen

Energiansäästö ei ehkä koskaan ole ollut ajankohtaisempaa. Energian hinta on pysytellyt historiallisen korkealla, eikä nopeaa…

Tekoäly auttaa myös energiansäästössä

Mikko Heinosen mukaan selkeimmät säästöt yrityskiinteistöjen energialaskuun saadaan lämmitysjärjestelmien älykkäällä ohjauksella. Kuva: Marko Paakkanen Kuinka…